Wednesday 9 March 2016

Riben & Ropol

Ini gaya hidup hipster!

Indahnya hidup ini bukan pada adanya riben dan ropol. Indahnya hidup ini atas nikmat kurniaNya. Air kosong juga sedap bagi yang dahaga. Itu kata saya yang senang dengan hidup tak beriben dan tak beropol sejak azali lagi. Malah berbedak pun jarang sekali diri ini. 

Tapi bukan bagi generasi Y dan Z hari ini. Dari mana patut saya mula ya? Makan dan minum anak muda hari ni penuh riben dan ropol yang terkadang sangat menjolok mata. Melihatkan pada jus buah ditambah susu dengan coklat bersama whip cream yang ditabur dengan sprinkles berwarna-warni dalam gelas besar lagi angun.. membuatkan saya rasa sedih, marah, malu dan lelah.

Hari ini minuman dan makanan juga berdandan dan berhias mengalahkan Che Ta ke majlis anugerah. Dari kopi ke air buah ke macam-macam lagi makanan. Semuanya sekarang nak "berdandan". Di tabur segala jenis gula, biskut, krim dan diletak dalam segala jenis balang, tempurung, pasu, lesung, kuali, baldi, senduk, sumpit bagai. Terkini semua 'dandanan' minuman ini sengaja dibiarkan meleleh dan meliar diluar gelas atau piringnya. Untuk nampak lebih cantik mungkin? Untuk nampak lebih bergaya kopi tu mungkin? Saya selalu bertanya sendiri perlukah semua itu? Memanglaaa..bukannya berdosa kalau semuanya dihirup habis tanpa baki setitik pun.

Tapiii...perlukah semua itu? 


No comments:

Post a Comment